Repasované autodíly přímo od zdroje
search
Chcete poradit?
basket 0

0 Kč

V košíku nemáte žádné zboží

Ford Mondeo 2.0 TDCi: Ideální volba pro každodenní provoz

calendar27.09.2024

timer7 min

userTomáš

Ford Mondeo patří mezi nejoblíbenější modely střední třídy, které se na trhu objevily. Tento vůz je známý svou spolehlivostí, prostorností a výkonnými motory. V článku se zaměříme především na třetí generaci Fordu Mondeo (někdy označovanou jako MK4), jež byla vyráběna od roku 2007 do roku 2014, a motor 2.0 TDCi, který je jedním z nejpopulárnějších mezi českými řidiči.

V čem tkví oblíbenost Fordu Mondeo

Co se ojetých aut týče, Mondeo patří mezi ty nejprodávanější. Lidé si ho pravděpodobně volí zejména pro jeho univerzální účely. Může sloužit jako reprezentativní služební auto i praktické rodinné auto. Je velice prostorné, má pohodlné sedačky a disponuje velkým zavazadelníkem. Zatímco sedan a liftback přepraví náklad o objemu 500 litrů, kombi zvládne o 40 litrů více.

Cenová dostupnost
Starší modely Mondeí z let 2007 až 2014 seženete v bazarech od přibližně 50 000 Kč do 200 000 Kč, v závislosti na stavu vozu. Ty novější se pohybují od cca 200 000 Kč do 500 000 Kč. I když patří mezi nejprodávanější auta v bazarech, řadí se také do kategorie aut s největšími průměrnými nájezdy. Ročně klidně naběhají třeba 50 000 km. I proto bývají často terčem podvodníků, kteří se nestydí počet najetých kilometrů stáčet. Některé tachometry byly mnohdy stočené až o stovky tisíce kilometrů. Při koupi je potřeba si na to dát pozor.¨

Spolehlivost 
Když budete o Mondeo správně pečovat a pravidelně mu měnit olej a rozvodový řemen, tak vám bude spolehlivě sloužit i po vysokém nájezdu. I s plným zavazadlovým prostorem se chová poměrně jistě. Odpružení je také docela odolné. Tento Ford je ceněný i pro svůj podvozek, který poskytuje opravdu účinné tlumení nerovností a jistotu v zatáčkách. 

Široký výběr karoserií
Třetí generace Fordu Mondeo byla dostupná ve třech karosářských variantách:
1. Elegantní sedan: Klasická tříprostorová karoserie s odděleným zavazadlovým prostorem, ideální pro obchodní účely.
2. Sportovnější liftback: Kombinace sedanu s pátými dveřmi pro snadnější přístup do zavazadlového prostoru, sportovnější a všestrannější volba.
3. Rodinné kombi (neboli Tourer): Prodloužená karoserie s největším zavazadlovým prostorem, ideální pro rodiny s dětmi.

Různé motorové varianty
Motorové varianty zahrnovaly benzínové i naftové možnosti. Nabídka pohonných jednotek začíná benzínovou osmnáctistovkou a pokračuje přes dvoulitr až k pětiválcovým motorům o objemech 2.5 litrů, který Ford převzal od Volva. U této generace se tak neobjevil šestiválcový “třílitr”, který jsme znali u modelu ST v předchozí generaci. 

Naftové motoryFord Mondeo nejčastěji 2.0 TDCi a 2.2 TDCi. Objevila se i varianta 1.8 TDCi, která svou konstrukcí pamatuje pradávné 1.8 zvané Kent, které se objevovaly v Escortech, Fiestách a jeho původ patří do Sierry. Dokud ještě používal vstřikovací čerpadlo (právě u těch starých modelů), trpělo na praskání hlavy. Naopak s přechodem na systém Common Rail se snížilo tepelné namáhání hlavy a ta už nepraská. Motory 1.8 TDCi jsou postaveny z komponentů Siemens a používají čerpadlo 5ws40094 a vstřiky 5ws40086. Výhodou tohoto motoru je, že se objevuje bez DPF filtru, k dostání je ale pouze u modelů před faceliftem. Zajímavostí je, že turbo Garret 763 647, které Mondeo s motorem 1.8 TDCi má elektronickou regulaci, a je to jeden z důvodů, proč se mu podařilo splnit emisní normu Euro 4 bez použití DPF filtru.

Motor 2.0 TDCi: Perfektní kombinace výkonu a spolehlivosti

Motorem, který představuje nejkultivovanější jednotku pro Mondeo a který vznikl ve spolupráci s koncernem PSA (dnes Stellantis), je motor 2.0 TDCi s kódem motoru DW10. Tento čtyřválec s výkonem mezi 140 až 180 koňskými silami a turbem 760774 se vyskytuje i v novější čtvrté generaci, kde ho v roce 2018 nahradil motor EcoBlue. Pokud se o tento motor budete dobře starat, vydrží vám dlouho.

Motor obsahuje Common-Rail systém, který je dnes nejrozšířenějším řešením přímého vstřikování nafty. Systém se skládá z vysokotlakého čerpadla, jako je čerpadlo Delphi R9424A050A, které přivádí naftu do vstřikovací lišty. Nafta pak pokračuje přes lištu až ke vstřikům Common Rail Siemens/VDO 5WS401565Z. Tyto vstřikovače přesně dávkují palivo do spalovacího prostoru. Hodně majitelů Mondea si stěžovalo právě na problémy se vstřikováním. Obecně vydrží vstřiky cca 250 tisíc kilometrů, je tedy otázkou, jestli má Mondeo vstřiky méně kvalitní, nebo mají auta stočené kilometry. Dále docházelo například k únikům maziva a chladicí kapaliny. Pokud došlo k problémům s vysokotlakým čerpadlem, vedlo to k chybnému fungování motoru, ztrátě výkonu nebo zvýšeným emisím. 

Motor má 5,5 litrů oleje a mělo by se používat mazivo SAE 5W-30 plnící tovární normu WSS-M2C913-D. V motoru je oleje dost, takže nedegraduje tak rychle. Interval výměny oleje je lepší zkrátit z 20 000 km na 15 000 km, chcete-li aby vám dlouho šlapal jako hodinky. Palivový filtr se má měnit až po čtyřech letech nebo 60 000 km. Je ale lepší měnit po dvou letech, kdo nechce na servisu šetřit, mění palivový filtr s každou výměnou oleje. Rozvody včetně pomocného řemene mají interval výměny 10 let nebo 200 000 km. Každých 10 let bez ohledu na nájezd by se měla měnit také chladicí kapalina. Co se emisní normy týče, Mondeo 2.0 TDCi splňuje normy standardů Euro 5 nebo Euro 6.

Motor 2.2 TDCi

Dalším motorem, který vyvinul koncern PSA je motor 2.2 TDCi s kódovým označením DW12. Tento motor má točivý moment až 400 Nm. Pokud tedy jezdíte častěji s vlekem, tento motor je ze všech nejvhodnější. Motor 2.2 TDCi se díky své charakteristice objevoval i v dodávkách jako Citroen Jumper nebo Peugeot Boxer. Jeho nevýhodou je vyšší spotřeba (klidně o litr až dva podle stylu jízdy) oproti dvoulitru. Motor má jedno turbo 49477-01104 s elektronickou regulací a je také vybaveno vstřikovacím systémem Common-Rail, s čerpadlem Bosch CP1 0445010139 a vstřikovači Bosch 0445115087 s piezo články.

Na co si dát pozor při koupi ojetého Fordu Mondeo

Při koupi ojetého Fordu Mondeo je důležité věnovat pozornost několika klíčovým oblastem:

  • Historie vozu: Zkontrolujte servisní knížku a minulost vozu, včetně nehod a právních závazků. Pozor si dejte i na stočený kilometr.
  • Motor: U dieselových Fordů Mondeo pozor na problémy se vstřikovači a turbem, u benzínových motorů prověřte rozvody.
  • Vstřikovače Common Rail Siemens/VDO: jsou náchylné na opotřebení, proto je důležité zkontrolovat jejich stav.
  • Spojka a převodovka: Testujte hladké řazení, u automatů sledujte, zda neklouže a nereaguje pomalu.
  • Podvozek: Sledujte zvuky při jízdě a kontrolujte stav tlumičů, řízení a brzd.
  • Koroze: Důkladně prohlédněte karoserii, zejména spodní části a podvozek.
  • Pneumatiky: Zkontrolujte stav pneumatik, nerovnoměrné opotřebení může ukazovat na problémy s geometrií.

A samozřejmě nesmí chybět zkušební jízda, případně i prověření auta nezávislým mechanikem.

Ford Mondeo: Komfort a spolehlivost na cestách

Ford Mondeo 2.0 TDCi je skvělou volbou pro ty, kdo hledají spolehlivé, úsporné a výkonné vozidlo. Ať už potřebujete vůz pro rodinné účely nebo reprezentativní služební auto, Mondeo vás nezklame. S pravidelnou údržbou a pečlivým servisem vám tento vůz může sloužit dlouhé roky bez větších problémů.

Při nákupu ojetého modelu si dejte pozor na uvedené problémy a vybírejte pečlivě. Pokud narazíte na dobře udržovaný kus, získáte spolehlivého společníka na každodenní cesty i delší výlety.