Repasované autodíly přímo od zdroje
search
Chcete poradit?
basket 0

0 Kč

V košíku nemáte žádné zboží

Vznětové motory BMW

calendar25.06.2024

timer7 min

userTomáš

BMW


V 80. letech 20. století zažívaly naftové motory v osobních autech obrovský boom. Peugeot tehdy začal masově vyrábět motor s označením XUD pro vozy 305, 205 a Talbot Horizon. Podle dobového časopisu Diesel Car to byl vrchol své třídy v Evropě až do poloviny 90. let. Německá automobilka BMW se k trendu přidala v roce 1981 s motorem M21 v bavorácích 5. řady E28. Díky přeplňování turbodmychadlem držela E28 rekord jakožto nejvýkonnější běžně dostupné osobní auto své doby, a dokázala tak sebrat první příčku vozu Mercedes-Benz W123.

BMW M21

Byť byl motor M21 osazován do BMW E28 524 TD až v roce 1983, jeho vývoj začal už v roce 1975. Vycházel z benzínového 6válcového motoru M20. Avšak jediné, co měly tyto motory společné, byl systém cirkulace oleje a jediná vačka hnaná řemenem. Vše ostatní konstruktéři vyvíjeli od začátku. Životnost motoru je odhadována na cca 350 000 km. Je to jediný naftový motor od BMW, u kterého je na výběr mezi verzí s přeplňováním a „atmosférou“.

Ve výsledku měl motor obsah 2 443 cm3, dosahoval kompresního poměru 22.0:1. Blok motoru byl z litiny, hlava z hliníku se 2 ventily na válec. Dostupné byly dvě verze - první s turbodmychadlem, dosahující výkonu 85 kW a kroutícího momentu 210 Nm, druhý byl atmosférický motor s výkonem 63 kW s 152 Nm. Nejzajímavější je asi vstřikování paliva do spalovacího prostoru, kde je nejprve vstřikováno do „vířivé komůrky“, smícháno s rozvířeným vzduchem, a teprve poté nasáno do pístu. Palivové čerpadlo Bosch VP37 bylo poháněno mechanicky, ale v roce 1987 se přešlo na elektronicky řízené čerpadlo, a kroutící moment díky tomu vzrostl o 10 Nm na 220 Nm. Kombinovaná spotřeba byla 7,1 l/100km a maximální rychlost dosahovala 180 km/h. 

BMW M41 a M51

V roce 1991 vystřídal M21 motor BMW M51, který se instaloval do modelů E36, E34, E39 a E38. Obsah motoru se zvýšil na 2 497 cm3. Vstřikování také probíhalo na bázi vířivé komůrky a čerpadla Bosch VP37 a také byla použita pouze jedna vačka k operaci 12 ventilů s 2 ventily na válec, namísto řemenu však byla poháněná řetězem. Kompresní poměr byl také zachován na 22.0:1. Řízení motoru zajišťovala jednotka Bosch DDE 2.1 (později také DDE 2.2). Tento motor a později všechny naftové motory používaly přeplňování turbodmychadlem a již nebyla k dispozici varianta bez turba. Na druhou stranu byly ale varianty s mezichladičem vzduchu, čímž konstruktéři dosáhli zvýšení výkonu z původních 85 kW na 105 kW a kroutícího momentu z 222-230 Nm na 260-280 Nm. Motor M51 byste našli také ve vozech Opel Omega B (verze Opel X25DT) a Range Rover (M51D25M1).

Výroba motoru BMW M41 začala v roce 1994 a používal se pouze v modelu E36 318 TDS, a to konkrétně verze s mezichladičem. Jde o první 4válcový naftový motor od BMW. Dosahoval výkonu 66 kW a kroutícího momentu 190 Nm. Díky tomu, že jde prakticky o M51, akorát o 2 válce chudší, používal 86 % součástek společných s jeho 6válcovým bratrem, to ušetřilo výrobní náklady.

BMW M47, M57 a M67

Motory BMW M47 a M57 byly uvedeny na trh v roce 1998, a to v modelech E46, E39, E9x a E6x. S obsahem 1 951 cm3 a po roce 2003 1 995 cm3 dosahovala M47 výkonů od 85 kW do 120 kW. Šlo o 4válcový motor se vstřikováním paliva pomocí čerpadla Bosch VP44, tak i technologie Common-Rail, čímž se dosahovalo vyšších výkonů a spolehlivosti. M57 měla obsah 2 497 -áž 2 993 cm3 a výkony se pohybovaly v rozmezí 110 až 210 kW (pouze u verze s dvojitým sekvenčním přeplňováním).

Jen pro zajímavost: Tyto motory jsou známé svou spolehlivostí a silným řetězem užitým k časování hlavy a ventilů. Existují záznamy, kdy lidé dokázali ujet na originálním řetězu až 500 000 kilometrů

BMW motor M67 je dosud jediný naftový motor od BMW v konfiguraci V8. S úctyhodným obsahem 3 901 cm3 a 4 423 cm3 dosahoval výkonů od 175 kW do 242 kW a brutálních kroutících momentů od 560 Nm do 750 Nm. Byla vyvinuta také varianta s výkonem 190 kW a 600 Nm, která byla použita v modelu E65 a tramvaji Siemens DuoCombino. Motor se dále používal v modelech E38 a Z9 (pouze koncept).

BMW N47 a N57

S příchodem emisní normy Euro 4 musela být předchozí generace motorů nahrazena novou s označením N47 a N57. Nově byly použity i filtry pevných částic ke snížení vypouštění škodlivých plynů do ovzduší v souladu právě s normou Euro 4. Průměrná spotřeba verze N47 dosahovala 4,7 litrů/100 km, což je přibližně o litr méně oproti motoru M47. Motor BMW N57 dokázal rovněž spotřebovat okolo 4,7-5,5 litrů/100km, což je na šestiválec výborná spotřeba. Ovšem lepší spotřeba byla vykoupena problémy s řetězovým časováním, především u N47, kdy se začínají ozývat od řetězu chrastivé zvuky již při 200 000 km, což je oproti M47 a M57 veliký krok vzad. Navíc řetězy u N47 a N57 jsou na straně blíže převodovky, což znamená, že při výměně musí být motor vytažen z auta a provedena nákladná návštěva servisu. Motor N47 dosahoval maximálních výkonů 160 kW a 450 Nm. N57 dosahovala výkonu 230 kW a 630 Nm, ve variantě N57S s trojitým přeplňováním 280 kW a 740 Nm kroutícího momentu.

BMW B37, B47 a B57

Motor BMW B37 jakožto první tříválcový naftový motor s obsahem 1 496 cm3 (1,5 l) je druhým motorem z řady tzv. „modulárních motorů“, tj. velká část komponent je zaměnitelná s jeho benzínovým protějškem B38. Vyrábí se od roku 2012 a používá se dodnes ve všech modelech řady 2, a také ve vozech MINI. Dosahuje výkonů 70 a 85 kW a kroutícího momentu 220-270 Nm. 

V roce 2014 byl uveden jeho větší, čtyřválcový bratr motor BMW B47. Ten je zároveň součástí programu modulárních motorů a má zaměnitelné součástky s B38, B48 a B58. V roce 2017 prošel technickou revizí (nesoucí název B47TÜ1) a byl dodán systém vstřikování AdBlue močoviny. Na výběr bylo s přeplňováním 1 nebo 2 turby (pouze u výkonu 165 a 170 kW). Tento motor byl také rozdělen na varianty B47C20 a B47D20, kde C verze byla použita pouze v autech s náhonem předních kol a D u náhonu zadních kol.

V roce 2015 byl veřejnosti odhalen motor B57, nejsilnější motor poslední generace. S obsahem 2 993 cm3 a moderními technologiemi dosahuje výkonu 195 kW a 620 Nm s jedním turbodmychadlem, 235 kW a 680 Nm se dvěma turbodmychadly. Vrcholná verze se čtyřnásobným přeplňováním dosahuje výkonu 294 kW a 760 Nm kroutícího momentu. Tato 4 turbodmychadla se efektivně chovají jako dvojice Bi-turb, kdy při nízkých otáčkách fungují 2 menší turbodmychadla jako biturbo, a při vyšších otáčkách zabírají 2 větší dmychadla, pracující jako další biturbo.


Máte ve svém autě některý ze zmíněných motorů? Zaznamenali jste problém s turbem, vstřiky či čerpadlem? Ozvěte se nám.

Pro hledaný výraz se nepodařilo najít žádné příspěvky
Zpět arrow